Nederlands
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Boeken
Spelen in stilte
Irma Smegen
De zes rollen van de leraar in de praktijk
Bert Moonen, Lotte van der Goot, Sander van Veldhuizen
Onderwijs en onderzoek van eigen makelij
Petra Ponte
Passie en kracht in schoolontwikkeling
Bazalt, Paladin, C. St. Germain, M. Fullan
Waar blijft de kleuter?
Helma Brouwers
Scholingen
ONZe boekenclub: Wij zijn licht van Gerda Bles
ONZe boekenclub eindigt het schooljaar met Wij zijn licht van Gerda Blees. Deze meerstemmige roman,…
ONZe boekenclub: Confrontaties van Simone Atangana Bekono
ONZe boekenclub start met Confrontaties van Simone Atangana Bekono. Het is geschreven vanuit een antikoloniaal…
Docentendag nascholing Nederlands: normen en vormen
Op 27 januari organiseert de Universiteit Leiden een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen…
Groepsleerkracht onderbouw vmbo
Heb jij je pabo-diploma en wil je de vakken rekenen/wiskunde, Nederlands en vakken uit de…
Taaldocent in het vo en mbo
De veranderingen in het vak Nederlands vragen van docenten dat zij hun kennis en vaardigheden…
ONZe boekenclub eindigt het schooljaar met Wij zijn licht van Gerda Blees. Deze meerstemmige roman, waarin onder meer de nacht, een sinaasappelgeur en een pen focaliseren, onderzoekt de vraag wie schuldig is. Met dr. Esther Op de Beek, universitair docent moderne Nederlandse Letterkunde, bespreken we hoe je zo’n meerstemmige roman over verheven idealen in de klas kan bespreken.
Uitgelicht
Meer taken en rollen voor onderwijsondersteunend personeel
Binnen een school dienen verschillende rollen en taken vervuld te worden om het leerproces van leerlingen in goede banen te leiden. Deze worden verdeeld onder de leraren en docenten en als het aan de Onderwijsraad ligt, zo snel mogelijk ook in toenemende mate onder ‘ondersteunende professionals’ om de werkdruk te verlagen.