Leesonderwijs
Hoe kun je het leesonderwijs op jou (basis)school effectief verbeteren en het leesplezier bevorderen?
Leesonderwijs bestaat uit technisch lezen, begrijpend lezen, informatie verwerven en het stimuleren van vrij lezen (leesmotivatie). Nederlandse kinderen lezen steeds minder en steeds minder goed. Hoe kunnen leraren het technisch, begrijpend en vrij lezen bij leerlingen stimuleren en verbeteren? Hoe kunnen leraren omgaan met dyslexie of een andere leerstoornis bij het lezen? Welke rol spelen ouders? Welk effect heeft voorlezen of het hebben van een klassenbibliotheek? Door in te zetten op onder andere goed leesonderwijs verbeter je de leesprestaties op jouw school en het leesplezier van jouw leerlingen.
Meer weten over hoe je kunt werken aan het leesonderwijs? Bekijk ons aanbod!
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Effectief omgaan met risicolezers
Diagnostiek van technisch lezen en aanvankelijk spellen
Begrijpend Lezen
Basisstructuur Doorgaande leeslijn
Training ‘Ik zie, ik zie Poëzie’
Training ‘Verhalen schrijven’
Training ‘Werken aan lees- en schrijfmotivatie’
Intern Begeleider – Remedial Teacher
Dyslexie: signalering en begeleiding in de klas
Training ‘Ik zie, ik zie Poëzie’
Tijdens deze training ga je als leerkracht en/of leesconsulent zelf aan de slag en krijg je opdrachten en werkvormen rond actuele poëzie en dichtbundels.
Verleg je grenzen!
Als docent ben je het grootste gedeelte van het jaar bezig met de lessen, maar daarnaast is het ook belangrijk inspiratie en nieuwe ideeën buiten de school op te doen. Zeker nu tweetalig onderwijs en internationalisering een belangrijke groeispurt meemaken, worden er door scholen steeds vaker educatieve uitstapjes en studiereizen georganiseerd.