Leerdoelen en leerlijnen geven inzicht in structuur en inhoud van (een deel van) de lesstof. Niet alleen voor de leerling maar ook voor docenten, scholen en ouders of verzorgers.
Een leerlijn is een uitwerking van de algemene kerndoelen (opgesteld door de overheid) naar concrete leerdoelen in wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Deze zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tussenstappen, vakken, vaardigheden, onderwerpen, et cetera.
Een leerlijn geeft aan wat de leraar in een groep of klas moet behandelen. De leerlijnen worden door scholen zelf omgezet in leerstof waardoor de invulling per school sterk kan verschillen.
Leerlijnen vanuit verschillende niveaus
Leerlijnen en leerdoelen zijn telkens afgestemd op het niveau wat erboven ligt:
- Bovenop ligt het internationale niveau (verdragen, kaders en vergelijkingen).
- Daaronder liggen de landelijke richtlijnen en kaders, zoals kerndoelen, examenprogramma’s, referentieniveaus taal en rekenen en leerlijnen.
- Op de landelijke richtlijnen is het leerplan (of de leerlijn) op schoolniveau gebaseerd, met eigen invulling en verantwoording van de school.
- Binnen de school worden er leerplannen of leerlijnen opgesteld voor het gericht werken in de klas. Vooral de leraar is hiervoor verantwoordelijk.
- Op de laatste plek komt het persoonlijke leerplan (leerlijn) waarbij er gekeken wordt naar de individuele leerbehoeften en leerdoelen van de leerling (POP).
Bron: slo.nl
Meer weten over leerlijnen en leerdoelen?
Bekijk onze opleidingen, boeken en relevante artikelen.