Leerdoelen en leerlijnen geven inzicht in structuur en inhoud van (een deel van) de lesstof. Niet alleen voor de leerling maar ook voor docenten, scholen en ouders of verzorgers.

Een leerlijn is een uitwerking van de algemene kerndoelen (opgesteld door de overheid) naar concrete leerdoelen in wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Deze zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tussenstappen, vakken, vaardigheden, onderwerpen, et cetera.

Een leerlijn geeft aan wat de leraar in een groep of klas moet behandelen. De leerlijnen worden door scholen zelf omgezet in leerstof waardoor de invulling per school sterk kan verschillen.

Leerlijnen vanuit verschillende niveaus

Leerlijnen en leerdoelen zijn telkens afgestemd op het niveau wat erboven ligt:

  • Bovenop ligt het internationale niveau (verdragen, kaders en vergelijkingen).
  • Daaronder liggen de landelijke richtlijnen en kaders, zoals kerndoelen, examenprogramma’s, referentieniveaus taal en rekenen en leerlijnen.
  • Op de landelijke richtlijnen is het leerplan (of de leerlijn) op schoolniveau gebaseerd, met eigen invulling en verantwoording van de school.
  • Binnen de school worden er leerplannen of leerlijnen opgesteld voor het gericht werken in de klas. Vooral de leraar is hiervoor verantwoordelijk.
  • Op de laatste plek komt het persoonlijke leerplan (leerlijn) waarbij er gekeken wordt naar de individuele leerbehoeften en leerdoelen van de leerling (POP).

Bron: slo.nl

Meer weten over leerlijnen en leerdoelen?

Bekijk onze opleidingen, boeken en relevante artikelen.

Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?

Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’

Ook in het primair onderwijs is ICT niet meer weg te denken, maar onderwijs vernieuwen met ICT is een complex proces. Professionals met visie op en vaardigheid in het didactisch …

Toekomstgericht onderwijs, wat betekent dat voor mij?

Scholen krijgen naar verwachting in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, wordt geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum.