Kinderen met trauma
Hoe kun je omgaan met een leerling met (onverwerkt) trauma?
Trauma betekent dat iemand iets heeft meegemaakt wat zo pijnlijk, extreem of schokkend was dat het niet lukt om er mee om te gaan. Dit leidt soms tot gevoelens van angst, woede of eenzaamheid.
Leerlingen bij jou op school kunnen ook trauma’s hebben, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden, een erg ongeluk hebben gehad, vluchteling zijn of een ouder hebben verloren. Deze trauma’s kunnen zich uiten doordat de leerling zich terugtrekt of heel somber is, maar ook in andere gedragsproblemen zoals woede-uitbarstingen, concentratieproblemen of druk gedrag. Om goed met deze leerlingen om te gaan is het belangrijk om traumasensitief te handelen in je klas, niet alleen voor leerlingen waarvan je weet dat ze een trauma hebben, maar vooral ook voor leerlingen waarvan je het niet weet.
Wil je meer leren over traumasensitief handelen? Bekijk ons aanbod!
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Dicht bij huis hoe steun je een kind na seksueel misbruik?
Hechting en Trauma
Een klas vol jongens en meisjes
Differentiëren in het talenonderwijs
Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs
Speltherapie
Jaar Lang Leren Jongerenwelzijn Onderwijs
Gedragsexpert
Traumabewustzijn en vitalisering onderwijs
Systemisch leiderschap
Speltherapie
Jij werkt met kinderen die sociaal-emotionele, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen hebben. En je merkt dat je hen nog verder wilt helpen in hun ontwikkeling dan je al doet. Dán is de master Speltherapie aan de CHE wat voor jou!
Hoe pak je scholing aan? Met dit stappenplan helpen we je op weg!
Personeelstekort, coronacrisis, hoge werkdruk: allerlei redenen waardoor je misschien geen ruimte voelt voor scholing. Toch is dit ontzettend belangrijk voor jouw ontwikkeling en de kwaliteit van het onderwijs.