Inkoop
Als school moet je de inkoop altijd kunnen verantwoorden en laten zien dat het bijdraagt aan de onderwijsdoelstellingen.
Bij de inkopen die een school doet, kun je denken aan tafels en stoelen, kluisjes of laboratoriumjassen voor in het scheikundelokaal), ICT-voorzieningen zoals laptops voor leraren, digitale schoolborden of een beveiligingssysteem voor de fietsenstalling, maar ook gas, licht, energie en internet of salarissen voor werknemers.
Bij het inkopen van alles wat een school nodig heeft om te kunnen werken, blijft één ding altijd van belang: het wordt vanuit een maatschappelijke pot betaald. Daarom moet je als school de inkopen altijd kunnen verantwoorden, en laten zien dat de inkopen bijdragen aan de onderwijsdoelstellingen.
Subsidie
Onderwijsinstellingen krijgen van de overheid budget voor alle kosten die zij maken. Dit bedrag heet de lumpsum. Daarnaast krijgen onderwijsinstellingen extra geld om het onderwijs te verbeteren. In het Regeerakkoord van december 2021 gaf de overheid aan te willen investeren in de kwaliteit van het onderwijs en vroeg onderwijsinstellingen daarom te zorgen voor een actieplan voor betere onderwijskwaliteit voor op de langere termijn, aanpak personeelstekort en duurzame investering in schoolgebouwen.
Ook krijgen scholen budget om leerlingen met een leerachterstand te helpen (onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs). Scholen die veel met leerachterstanden te maken hebben, krijgen meer geld dan scholen die daar minder kans op hebben.
Inkoopbeleid
Allereerst is het bij inkopen voor een school natuurlijk belangrijk om in kaart te brengen welke onderwijsdoelstellingen er voor het komende jaar zijn. De tweede stap is om goed te inventariseren wat er op dat moment al aanwezig is en wat nog gebruikt kan worden. Er hoeft niet altijd in nieuwe spullen of mensen geïnvesteerd te worden om deze doelen te bereiken. Stel dan altijd de waarom-vraag voordat je gaat inkopen. Misschien hoor je van een andere school dat zij bepaalde inkopen doen en voel jij je als schoolbestuur bijna verplicht daar ook in te investeren, terwijl jouw school dat eigenlijk niet nodig heeft. Of stel deze vraag wanneer bijvoorbeeld een leverancier een contract wil vernieuwen, terwijl je ergens anders eigenlijk veel goedkoper uit bent.
Investeren in onderwijskwaliteit, digitalisering en inclusief onderwijs
Een belangrijk doel voor veel scholen zal de komende tijd zijn om inkopen te doen die de onderwijskwaliteit, het afstandsleren, digitalisering en inclusief onderwijs bevorderen. Dit zijn belangrijke onderdelen waar landelijk onderwijsbeleid op stuurt, door bijvoorbeeld het vormen van het nieuwe curriculum dat gericht is op 21e eeuwse vaardigheden. Een voorbeeld van dit soort inkopen is het aanschaffen van een digitaal leerlingvolgsysteem en een digitaal platform om online lesstof zoals e-learnings op aan te bieden.
Meer weten over inkoop?
Bekijk onze trainingen, cursussen en boeken over inkopen voor onderwijsinstellingen.
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Acquireren is een werkwoord
Zelfregulerend leren
Seksueel misbruik in het onderwijs
Positief Leiderschap
Talenten!
Facility management in het onderwijs (leergang)
Leer- en inspiratiesessie: Duurzame inkoop en mobiliteit
NPK controllers kring 3
NPK controllers kring 2 & 4
NPK kring inkoop
Goed onderwijs is afhankelijk van een goede facilitaire ondersteuning. De leergang ‘Facility management in het onderwijs’ is in zijn vernieuwde opzet een praktische leergang, die deelnemers direct instrumenten biedt om het facilitair beleid en beheer af te stemmen op het onderwijsproces.
De Intern Begeleider: wel ‘sleutelpositie in het team’, geen plek in de CAO
De IB’er verdient volgens de LBBO duidelijke kaders gezien hun sleutelpositie in het team. Toch heeft de IB’er nog steeds geen wettelijke basis of een plek in de CAO, waardoor er veel onduidelijkheid blijft. Wat doet de IB’er, en hoe word je er één? Lees hier verder.
FIAC