Van scholen wordt steeds meer verwacht dat zij inclusiever worden en gedifferentieerd studeren aanbieden. Daar hoort ook adaptief toetsen bij. Bij een adaptieve toets – ofwel een Computergestuurde Adaptieve Toets (CAT), wordt het niveau van de vragen en opdrachten van de toets tijdens de afname van de toets afgestemd op het niveau van de leerling. Dit gebeurt op basis van wat er in de database is ingevoerd en de regels die het algoritme moet volgen.

Drie vormen van adaptief toetsen

Adaptief toetsen kan op verschillende manieren. De drie meest voorkomende vormen van adaptief toetsen zijn:

  1. Computer adaptive testing (CAT):
    Bij CAT selecteert de computer de volgende vraag op basis van het ingeschatte niveau van de leerling op basis van de antwoorden op de vorige vraag. Dit gaat door totdat de computer goed heeft kunnen meten wat het daadwerkelijke niveau van de leerling is. Daarbij wordt de lat steeds iets hoger gelegd, totdat het maximale niveau is bereikt. Bij deze vorm van adaptief testen worden de opgaven uit een database gebruikt die vooraf gespecificeerde eigenschappen hebben, zoals een moeilijkheidsgraad.
  2. Multistage testing:
    Multistage testing wordt ook wel branching genoemd. Het lijkt erg op CAT, maar dan niet op basis van één vraag die telkens moeilijker of makkelijker wordt. Het niveau wordt na elke set van opgaven door de computer bepaald. De computer stuurt vervolgens een nieuwe set opgaven naar de leerling die zijn afgestemd op het vorige niveau. Voor multistage testing moet je een grote database maken met duidelijke instructies voor het algoritme om een set te selecteren. De moeilijkheidsgraad van de toets wordt van tevoren bepaald, evenals de sets die worden gemaakt voor elk niveau. De computer selecteert de juiste sets op basis van het niveau. Er moet een aantal sets afgenomen zijn voordat de toets eindigt.
  3. Elo-rating systeem:
    Het gaat er hier om dat het niet te makkelijk en niet te moeilijk is. De moeilijkheid van de opgaven in de toets wordt niet van tevoren vastgesteld, maar de puntentelling voor de vaardigheid van de leerling gaat op basis van een goed antwoord omhoog. Door de registratie van de antwoorden, wordt de ontwikkeling van de leerlingen inzichtelijk.

Meer weten over adaptief toetsen?

Bekijk onze opleidingen, boeken en artikelen over adaptief toetsen.

Knokken voor diversiteit

Hoe geef je vorm aan een prideclub op een school waar seksuele en genderdiversiteit allesbehalve vanzelfsprekend is? Leraar Udo Thijsen vertelt hoe hij stap voor stap op zijn school moeilijke thema’s bespreekbaar maakt.