Dcd-hulpgids voor leerkrachten achtergrond en adviezen bij de motorische coördinatiestoornis

  • "Haeften, Eelke van"
  • Pica
  • ISBN: 9789077671276

Beschrijving vanuit een ergotherapeutische invalshoek van een aantal belangrijke factoren die bij DCD (Development Coördination Disorder) meespelen, aangevuld met concrete tips voor de leerkracht en ouders. In deel 1 is algemene informatie te vinden over DCD (Development Coördination Disorder), een stoornis in de motorische coördinatie.De vele onderlinge verschillen tussen kinderen met DCD wordt benadrukt. Deel 2 is gericht op de leerling en gaat in op een aantal relevante processen van het bewegen, de communicatie, het motorisch leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling, die met het handelend vermogen samenhangen. Deel 3 richt zich op de school. Met het Environment Occupation Model wordt gekeken naar de school als specifieke omgeving voor de DCD-leerling. In deel 4 komen de schoolse vaardigheden (balvaardigheden, het zitten, de constructieve vaardigheden, de fijnmotorische vaardigheden, het schrijven) aan de orde en afgesloten wordt met de conclusie dat het mogelijk is om kinderen met DCD op school zo te begeleiden dat ze met schoolse vaardigheden tot positievere resultaten kunnen komen. In tekstkaders zijn checklijsten opgenomen.

bestellen
Onderwijstypes