Coachen op de vijf rollen van de leraar geeft zowel de coach als de leraar houvast door onderscheid te maken tussen vijf rollen: die van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Per rol wordt beeldend beschreven wat effectief gedrag is en wat niet. Gedragsindicatoren ondersteunen de diagnose. De leraar beseft beter wat hij goed doet en wat nog niet, de coach leert per rol coachen op gedragsverandering, competentieontwikkeling en overtuigingen.
Leraren zijn succesvoller als ze goed contact kunnen maken met hun leerlingen, een persoonlijke presentatie hebben en hun vak verstaan. De coach kan hen daarin verder helpen door de daadwerkelijke interactie tussen de leraar en zijn leerlingen als graadmeter te nemen voor de effectiviteit.
Uitgangspunt in dit boek zijn de vijf rollen die de (startende) docent in zijn repertoire heeft. Per rol wordt beschreven wat effectief gedrag is en wat niet. De coach leert per rol coachen op gedragsveranderingen, competentieontwikkelingen en overtuigingen. In het boek staan vele herkenbare situaties en handige tips beschreven. Voor management is het boek interessant als hulpmiddel bij het bespreken van competenties van personeel en sollicitanten. Primair is het boek geschreven voor het vo, maar is ook geschikt voor po en bve.