Automatiseren bij rekenen

Omschrijving

Intro

Automatiseren bij rekenen in groep 3 t/m 8

Binnen het rekenonderwijs wordt hard gewerkt aan het automatiseren van de basisvaardigheden. Toch merken leerkrachten dat de rekenkennis uit de voorgaande groep vaak onvoldoende geautomatiseerd is of snel weer wegzakt. Het automatiseren kost vaak veel meer tijd dan in onze methodes verondersteld wordt.

In deze middagcursus krijg je handvatten om met je team aan de slag te gaan met het opstellen van een leerlijn voor automatiseren. Je leert welke drempels in die leerlijn van het grootste belang zijn en je gaat aan de slag met het analyseren van enkele rekentoetsen om de beginsituatie van deze rekendrempels te bepalen. Daarna ga je doelen opstellen en krijg je praktische tips om de rekenstrategieën aan te leren die essentieel zijn om de drempelsommen te kunnen uitvoeren en vervolgens te automatiseren.

Je krijgt handvatten om de belangrijkste drempels vlot te oefenen met de uitvallers én om de geautomatiseerde rekenkennis in je groep uit te breiden.

De cursus is gericht op (startende) leerkrachten met enige ervaring, zodat zij het automatiseren bij het rekenen op hun school een ‘boost’ kunnen geven.

In Deze Cursus

  • De belangrijkste drempels van de leerlijn automatiseren vanaf groep 3;
  • Hoe je een doorgaande leerlijn automatiseren samenstelt in je school;
  • Hoe je vanuit diverse toetsen de beginsituatie van de rekendrempels kunt analyseren;
  • Op welke manier je de belangrijkste rekenstrategieën aanleert en vervolgens automatiseert;
  • Hoe je structuur aanbrengt in het oefenen;
  • Met welke praktische tips je aan de slag kunt in je groep en voor individuele leerlingen.

Voor Wie?

(startende) leerkrachten groep 3-8

Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen