De training ‘De concierge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid’ vergroot enerzijds het inzicht en de kennis op het terrein van sociale veiligheid, anderzijds leert het cursisten hoe ze zelfbewust kunnen optreden in situaties waarin ze met opstandigheid, verontwaardiging, weerstanden en (verbaal) geweld van kinderen/leerlingen en ouders worden geconfronteerd.
Inhoud
Bij de uitvoering van beleid op het terrein van veiligheid en beveiliging vervullen ondersteunende medewerkers een belangrijke rol. Zij zijn de ogen en oren op de werkvloer en signaleren als eerste mogelijke knelpunten, misstanden en gevaarlijke situaties. Het is voor deze categorie medewerkers dan ook van belang dat zij weten waar zij ten aanzien van sociale veiligheid en beveiliging binnen schoolgebouwen op moeten letten en hoe zij moeten handelen en optreden in het geval van incidenten en calamiteiten.
De training ‘De concierge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid’ vergroot enerzijds het inzicht en de kennis op het terrein van sociale veiligheid, anderzijds leert het cursisten hoe ze zelfbewust kunnen optreden in situaties waarin ze met opstandigheid, verontwaardiging, weerstanden en (verbaal) geweld van kinderen/leerlingen en ouders worden geconfronteerd. Cursisten leren daarbij hoe ze asociaal en agressief gedrag kunnen corrigeren en op welke wijze ze bij diverse confrontaties met (verbale) weerstand en agressie zelfbewust en de-escalerend kunnen optreden. Cursisten krijgen tijdens het dagdeel een aantal praktische handvatten aangereikt, waarmee zij direct aan de slag kunnen. De training biedt ruimte voor uitwisseling van eigen ervaringen met asociaal gedrag, weerstand en agressie.
Concreet richt de training zich op de volgende aspecten:
- Het trainen in de omgang met leerlingen/ouders/bezoekers, waaronder het overleggen met en aanspreken van kinderen, alsmede het corrigeren van moeilijk en asociaal gedrag (ook bij ouders).
- Het op een professionele manier leren handelen en communiceren bij weerstandssituaties, asociaal en agressief gedrag. Op welke wijze kan ik leerlingen (of bezoekers) corrigeren zonder daarbij nog meer boosheid en weerstand op te roepen? Wat moet ik doen om de situatie weer onder controle te krijgen? Centraal hierbij staan het ontdekken en oefenen van verschillende mogelijke benaderingswijzen (technieken en tactieken) en effectieve vormen van weerstand- en agressiehantering.
- Het handhaven van gezamenlijk geformuleerde normen en waarden plus het realiseren van eenduidigheid in aanpak. Het op schoolniveau en in teamverband afspraken maken over hoe om te gaan met asociaal gedrag en weerstanden. De cursus zal, daar waar mogelijk, worden afgestemd op de protocollen van de school met betrekking tot veiligheid, intimidatie en calamiteiten.
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
De conciërge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid binnen de school
- Schoolveiligheidspiramide en sociale veiligheid;
- Leerlinggericht werken binnen de school als basis voor een veilige werkomgeving;
- De taken en eigen rol van de conciërge op het terrein van schoolveiligheid (preventieve houding, toezicht);
- Gewenst, ongewenst en ontoelaatbaar gedrag (uitgangspunten hierbij zijn de waarden en normen binnen de school);
- Helderheid over normen en waarden binnen de school;
- Eenduidigheid in de omgang met regels en leerlingen;
- Hanteren en handhaven van de huisregels: hoe gaan we om met ‘overtredingen’;
- De noodzaak van het hebben van een gezamenlijke interne visie, onderlinge afstemming; en eenduidigheid in aanpak; Afspraken en procedures op school/teamniveau.
Communiceren met leerlingen en praktische gespreksoefeningen
- Het belang van een professionele en leerlinggerichte grondhouding (bejegeningprofiel) voor een verantwoord pedagogisch resultaat; het belang van autoriteit, goede persoonlijke presentatie, houding en uitstraling;
- Communiceren en overleggen met leerlingen/ouders/bezoekers; Basisvaardigheden;
- Welke stappen kunnen ondernomen worden om moeilijk en lastig gedrag te corrigeren: technieken en tips voor correctiegesprekken;
- Omgaan met weerstanden en boosheid. Stappen om weerstand en boosheid te begrenzen, om te buigen en escalatie te voorkomen;
- Toepassen/ oefenen van basisvaardigheden en leerlinggerichte houding: met behulp van co-trainer/ speler worden situaties nagebootst die regelmatig voorkomen in de dagelijkse praktijk van de deelnemers, bijvoorbeeld omgaan met en reageren op moeilijk, lastig en asociaal gedrag bij (groepen) leerlingen, bijvoorbeeld bij opstandigheid, brutaliteit of overtreding van regels.