Grip op rekenproblemen

In het protocol ERWD worden 3 sporen van lesgeven onderscheiden. Het kunnen differentiëren binnen je les staat hierbij centraal. Maar hoe doe je dat nou in de praktijk?

In deze tweedelige training leer je rekenproblemen te signaleren en analyseren door het voeren van een rekengesprek. Vervolgens leer je hoe je bij deze bevindingen een passend begeleidingsplan kunt opstellen waardoor je de leerling zo goed mogelijk kunt ondersteunen op spoor 2 en 3.

 Deel 1: Rekengesprekken aan de hand van rekenmodellen

Tijdens het eerste deel van de training leer je hoe je een rekengesprek kunt voeren aan de hand van rekenmodellen (o.a. het handelingsmodel en drieslagmodel) om zo het onderwijs beter te kunnen afstemmen op de individuele behoeftes van de leerlingen. Er wordt op interactieve wijze een vertaalslag gemaakt van theorie naar praktijk.

Deel 2: Het bieden van effectieve begeleiding bij (ernstige) rekenproblemen

In het tweede deel van de training leer je hoe je hulp op spoor 2 en 3 kunt vormgeven. Wat is er mogelijk en wat zijn de eisen? Hoe verwerk je dat alles in een kwalitatief goed groeps- of handelingsplan?

Deel 1 is ook los te volgen; deel 2 gaat in combinatie met deel 1.

Praktische informatie

Bijeenkomst 1: rekengesprekken aan de hand van rekenmodellen (2,5 uur)
Bijeenkomst 2: Het bieden van effectieve begeleiding bij (ernstige) rekenproblemen (2,5 uur)
Bijeenkomst 1 is ook los te volgen; bijeenkomst 2 gaat in combinatie met bijeenkomst 1.
Kosten:
All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers:
Bijeenkomst 1: € 896,40
Bijeenkomst 2: € 896,40

Doelgroep: Onderwijsprofessionals uit het (speciaal) basisonderwijs, waaronder leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, schoolleiders, orthopedagogen en rekenspecialisten.