Contextuele Benadering in het Onderwijs

De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven.

De theorie van Nagy vormt de basis voor de contextuele benadering die er van uit gaat dat iedereen verbonden is met belangrijke anderen. Dat inzicht helpt het onderwijs bij de aandacht voor de dynamische relatie tussen thuis, school en de leerling. Deze theorie geeft praktische handvatten voor onderwijsprofessionals van basis- tot MBO en speciaal onderwijs om beter te kunnen werken vanuit de driehoek thuis, school en leerling om zo de leerruimte van de leerling te vergroten. Je verdiept je in de contextuele benadering, maar ook in psychologie en systeemdenken.

Ook ontdek je op welke wijze life events zoals scheiding of psychologische problemen van ouders of brusjes van invloed kan zijn op het leergedrag van de leerling. En omgekeerd bekijk je de invloed van de onderwijsprofessional op het leergedrag en de thuissituatie. Vanuit de focus op ‘kracht en kans’ leer je hoe leraren, ouders én leerlingen kunnen bijdragen aan goed onderwijs, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.