Tweedaagse nascholing Systeemdenken

Leerlingen hebben behoefte aan een leerklimaat in de klas waarin zij zichzelf op dit vlak kunnen ontdekken, inzicht krijgen in het grotere geheel, erover met elkaar in gesprek zijn en zich kunnen voorbereiden op hun toekomstige rollen als betrokken burger en duurzame professional.

Hoe geef je als docent je leerlingen de juiste bagage mee? En hoe lever je als school een bijdrage aan deze duurzame transities? Inzicht ontwikkelen in de complexiteit van de samenleving, de onderlinge afhankelijkheden en de werking van verschillende systemen is een randvoorwaarde om de begeleiding van leerlingen op dit vlak goed te kunnen verzorgen. Systeemdenken is een vak en vaardigheid die relevant is binnen de verschillende schoolvakken zoals nlt, aardrijkskunde, biologie, economie, O&O en maatschappijleer, voor zowel de docent als de leerlingen.

Doel:

De cursus systeemdenken voor VO-docenten geeft inhoudelijke inzicht in systeemtheorie en enkele daarbij gangbare modellen, in de didactische aspecten van dit thema, en in manieren, materialen en programma’s waarvan je als docent gebruik kunt maken.

Cursusopbrengst:

Na het volgen van de cursus ben je als docent in staat om complexe maatschappelijke veranderingen beter te hanteren en er les over te geven. Je kunt leerlingen erover in gesprek laten gaan en hen aan systeemcasussen laten samenwerken. Je hebt inzicht in verder ondersteuningsaanbod voor je lessen en bent in staat om de afweging te maken of je daar wel of geen gebruik van wilt maken.